EXTRACTO
DA ENTREVISTA DE 6º EP A XOSÉ XOÁN CABANAS CAO
( PIONEIRO NA PRODUCIÓN DE CINEMA EN GALEGO E AMIGO DE ROBERTO VIDAL BOLAÑO)
( PIONEIRO NA PRODUCIÓN DE CINEMA EN GALEGO E AMIGO DE ROBERTO VIDAL BOLAÑO)
Pois
estamos falando do 1984 en Compostela, a súa cidade. Eu entón traballaba na produtora
de cine e televisión chamada Galaxia-CTV. Aquí foi cando comecei a tratalo con
máis asiduidade, pois coñecíao de antes de cando Roberto estaba nunha anterior
produtora de cinema chamada Equipo Lupa xunto con Euloxio Ruibal e Félix Casado,
entre outros.
Que foi o
que máis che chamou a atención del nese primeiro momento?
Era moi
singular. O nariz de pallaso co que sae en moitas imaxes creo que era
característico da súa personalidade. Aínda que non o tivese posto a min dábame
a sensación de que sempre o levaba con el. Para moita xente podía parecer
arisco, distante ou incómodo pero iso era unha apariencia externa, porque para
os que tivemos a sorte de tratalo persoalmente era moi tenro. Destacaría tamén
que era moi áxil de pensamento, moi intelixente e moi curioso.
¿En que
momento da túa vida o trataches máis?
Cando
tivemos un trato máis continuado foi cando fixemos a película “Novo de Parmuíde”
baseada nun relato dunha serie de contos de Álvaro Cunqueiro incluídos nos libros de “Os outros feirantes” e
“Escola de menciñeiros”. Roberto dirixiu a adaptación cinematográfica. Os dous
anos que estiven en Santiago estábamos moi cercanos porque ademáis nesa época
Roberto, na mesma produtora, tamén dirixía aos actores de dobraxe de filmes ao
galego para a TVG. Foi un tempo de vérnonos prácticamente
a diario. Despois seguimos véndonos porque tiña unha grande empatía con el.
Que
rasgos destacarías da súa personalidade?
O outro
día o seu fillo Roi dixo algo que me pareceu moi acertado e moi definitorio da
personalidade de Roberto. Dixo que hoxe Roberto sería un “indignado con
dignidade”. Eu persoalmente, destacaría tamén o seu compromiso co que facía, o
seu rigor e entrega. Era moi serio e traballador. Tiña un sentido da honradez e
da xustiza moi acusados. Isto podedes atopalo na súa obra, a defensa dos
desfavorecidos é unha constante. A el sempre o atopabas do lado dos máis
débiles e nisto eu tamén tiña unha grande afinidade con el. Non dubidaba en
enfrontarse aos poderosos na defensa destes ideais aínda que lle trouxese
problemas como lle aconteceu nalgún momento.
Sabes
cales eran as súas grandes afecións?
Roberto
era un artista; ARTISTA, así, con letras destacadas. Como artista que era, tiña
un especial talento para captar aspectos da realidade que a outras persoas podían
pasarlle desapercibidos. Entón, a esa sensibilidade especial, se lle xuntas
ademais a capacidade para expresalo que posuía Roberto, atópaste con que facía
de todo: escribía, actuaba, dirixía, iluminaba ... Pero sen dúbida, a súa
grande paixón foi o cinema. Quixo ser director de cine, irse a Madrid a estudar
cine, pero tivo que traballar dende moi novo e cando xa tiña as condicións para
ir, esa escola de cinema pechou. Fixádevos que Roberto partiu dunha situación
económica difícil e tivo que facerse a si mesmo con moito esforzo, o cal aínda
fai máis admirable a súa traxectoria e os seus logros. Non tivo a posibilidade
de estudar que vos estades a ter e que vos animo a que aproveitedes.
Que
pensas que era o que máis o enfadaba?
Enfadáballe
absolutamente todo ... ja, ja, ja (ri a gargalladas). Era moi sensible ao que
acontecía ao seu arredor, e como xa vos dixen, aos abusos contra os máis
desfavorecidos. Cando vía a estulticia, a inxustiza que nos rodeaba, collía uns
cabreos bestiais, unha cousa tremenda! Toda esa carraxe que lle producían eses
abusos dos poderosos alimentaba despois a súa obra. El despois trasladaba artisticamente
todo ese tipo de “tropelías” para que a sociedade reflexionara sobre elas. A
súa obra tiña unha función moi didáctica. Iso é un artista comprometido.
Que lle
facía especialmente feliz?
Eu creo
que o que lle facía especialmente feliz, fóra da paixón de facer cine que non
puido completar como el quixera, era escribir, máis que actuar, aínda que nunca
llo preguntei directamente. Aí penso que atopaba unha canle, unha saída a esa
necesidade de ser autor, de crear, de cambiar para mellor a sociedade.
Sabes
cales eran as súas películas favoritas?
Vos
empregades habitualmente a palabra “favorito”, seino pola miña filla pois tamén
o fai ... Pois teño que confesarvos que eu non son capaz de elixir unha soa
película, a miña “favorita”. Entón se non son capaz de elixir a miña, menos a
de Roberto ... Sei o tipo de cinema que lle apaixoaba; podería falarvos de
directores como Orson Welles, Luchino Visconti, Ingmar Bergman e moitos máis
dos que falabamos e que a vós polo de agora non vos din moito.
Que
creadores teatrais o influíron máis?
Sen
dúbida nomearía ao señor do que vos fixen unha caricatura cando entrei na aula:
Don Ramón María del Valle Inclán. O seu teatro do esperpento foi unha grande
influencia para Roberto. Esa representación distorsionada ou descolocada da
realidade, o humor crítico ...
Tiña un
forte compromiso coa lingua galega e a cultura galega: de onde cres que viña
ese compromiso?
Ten moito
que ver co que vos contaba antes da súa personalidade e o compromiso cos
desfavorecidos. O galego como lingua desprezada polas clases máis pudientes,
polas “élites”. El quería demostrar que co galego se pode estar no mundo: que
podes traballar, amar, vivir en galego. Tiña un compromiso enorme coa lingua
galega, a lingua do pobo, non o podedes imaxinar ata que punto. Quería que se
empregase o galego en tódalas linguaxes: a teatral, o cinema ...
Como cres
que lle gustaría que o lembrásemos?
Eu penso
que podería ser así, (sinalando a caricatura-debuxo
co nariz de pallaso). Como unha persoa comprometida co seu tempo pero que soubo
reflectir ese compromiso con sentido do humor, con retranca, ¿sabedes o que é a
retranca?
Pois
gardo especial recordo do traballo que fixemos na película “Novo de Parmuíde”.
Especialmente tamén porque a raiz dese proxecto, que si puidemos materializar,
entre os dous argallamos unha historia, que por desgraza non puidemos levar
adiante, que era unha serie baseada nos contos de Álvaro Cunqueiro que vos
contaba no inicio. Foi un proxecto no que traballamos cóbado con cóbado o de
que estaba moi orgulloso pois sería un xeito de dar a coñecer Galiza internacionalmente
cun traballo colectivo do sector audivisual que adaptaría eses contos para tv.
No hay comentarios:
Publicar un comentario